perjantai 27. maaliskuuta 2015

Tämä blogi on oppimispäiväkirja...

...kuten blogin kekseliäs nimi jo kertoo. Nimestä voi päätellä myös sen, että olen Sanni. Opiskelen Humanistisessa ammattikorkeakoulussa toista vuotta viittomakielen tulkiksi, viittomakielen, suomen kielen ja vuorovaikutuksen ammattilaiseksi. Tämä blogi keskittyy lähinnä suomen kieleen ja vuorovaikutukseen. Toisaalta tulkkaustilanteissa kaikki kolme nivoutuvat erottamattomksi kokonaisuudeksi, joten tuskin on tarvetta erottaa niitä täälläkään kokonaan toisistaan.

Alkuvuodesta 2015 meidän luokalla alkoi suomen kielen opintojakso "Suomen kieli 3: Tekstit ja diskurssit", johon tämä oppimispäiväkirja liittyy. Yleensä meillä on suomen kielen opintjaksoissa lopputentti, mutta tässä ojassa oppimispäiväkirja korvaa sen. Teen oppimispäivakirjaa ensikertaa AMK- opinnoissani ja se on mukavaa vaihtelua. Toisaalta ehkä vähän pelottaa, kuinka kirjoittaminen alkaa sujumaan.

Ensimmäinen askel oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen on tietenkin selvittää mikä tämä päiväkirja edes on. Ensin oppimispäiväkirjasta tulee ehkä mieleen oppimistuloksia muistiin kirjaava lista. Mitä ja miten olen opppinut. On se sitäkin, mutta se on myös muuta. Oppimispäiväkirjassa syvennän oppimaani pohtimalla ja peilaamalla asioita itseeni ja omiin kokemuksiini. Päiväkirjan pitäisi auttaa  käsitteiden ja asioiden selvittelyssä. Oppimispäiväkirja on väline oppimisessa, mutta myös oppimisen ja arvioinnin kehittämisessä. Samalla kun pohdiskelen itse aiheita, arvioin myös omaa oppimistani, sen vahvuuksia ja heikkouksia. Toivottavastí opin jotain siis itse oppimiseestakin. Lisäksi oppimispäiväkirja on tavallaan dokumentti, todistus siitä, että olen ansainnut opintopisteeni.

Tähän päiväkirjaan liiittyy myös yksi suomen kielen opintojakson ulkoinen tavoite. Meillä on samaan aikaan menossa Johdatus kirjoitustulkkaukseen- opintojakso, jossa harjoittelemme kymmensormijärjestelmällä kirjoittamista. Tämä blogi ja kirjoitukset ovatkin oivallinen tapa harjotella, ja aion yrittää kirjoittaa pelkästään kymmensormijärjestelmää käyttäen.

Tässä blogissa siis tuleman pitää opintojakson aiheisiin esim. teksteihin ja diskursseihin, pragmatiikkaan, multimodaalisuuteen yms. liittyvää pohdintaa, itsetutkiskelua, kyseenalaistamista, kysymysten tekemista ja vastauksien etsintää. Oman oppimiseni seurailua ja arviointia. Erilaisia teksti- tai keskusteluanalyyseja ja muita tehtäviä. Mikäli aivoitukseni niiltä osin kiinnostavat, olet tervetullut lueskelemaan blogiani.

Kevennyksenä loppuun monimerkityksellisyydessään opintojakson aiheisiin liittyvä ja (ainakin itseäni) naurattava Aamulehden otsikko (5.6.2013):


(https://www.virallisetlinkit.eu/site/51335.html)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti