Odotan, että opin uusia asioita opintojakson aiheisiin liittyen ja saan syventää tietämystäni kielistä ja erityisesti suomen kielestä. Yleensä suomen kielen opintojaksojen aikana tutustumme jo arkielämässä törmäämiimme ilmiöihin, joilla ei aiemmin ole ollut nimiä. Odotan että pystyn opintojakson jälkeen tunnistamaan ja nimeämään yhä useampia arkielämän kieli-ilmiöitä ja sitä myöten myös tarkkailemaan niitä tietoisemmin.
Odotan että oppimisen kautta saan välineitä tulevaan tulkin työhöni. Joskus alani opiskelijat keskittyvät paljon viittomakieleen, kääntämiseen ja tulkkaukseen, ja suomen kielen syvällisen osaamisen merkitys saattaa joskus unohtua. Haluaisin itse ymmärtää suomen kielen tunneilla käymiemme asioiden yhteyden tulkin työhön ja että pystyisin hyötymään oppimistani asioista myös käytännön työssä.
Odotan opintojaksosta vaativaa, sellaista jonka
suorittamisen eteen täytyy tehdä töitä ja satunnaisesti myös ottaa itseä
niskasta kiinni. Nämä
odotukset johtuvat edellisten opintojaksojen kokemuksista. Suomen kielen tunneilla kohdataan paljon uusia käsitteitä, joiden selkeytymisen eteen täytyy tehdä paljon
töitä, jotta oikeasti ymmärtää, mitä kaikkea ne tarkoittavat. Ne ovat jotain muuta kuin arkista kieltä ja usein niitä
selittävät artikkelit tai opukset ovat ystävällisesti ilmaistuna vaikealukuisia
sellaisille, jotka eivät ole perehtyneet tieteellisiin, kieltä käsitteleviin
teksteihin vielä kovin syvällisesti. Joskus oppiminen sellaisten materiaalien
äärellä tuntuu uuvuttavalta - mutta toivon mukaan kurssi kurssin jälkeen aina
vähän edellistä helpommalta.
Kun tätä oppimispäiväkirjaa varten aloin miettiä omia
tavoitteitani opintojaksolle, tajusin, etten yleensä uuden opintojakson alussa kovin
syvällisesti mieti tavoitteitani. Ropsauksen jälkeen olen kyllä selvillä siitä,
mitä opintojaksossa on tulossa ja mitä minun pitäisi oppia ja sisäistää sinä
aikana. Mutta opintojakson yleiset tavoitteet ovat ulkoapäin asetettuja, samoja
kaikille opiskelijoille. Omien henkilökohtaisten tavoitteiden (joihin kyllä
sisältyvät myös opintojakson tavoitteet) asettaminen voisi motivoida ja tehdä
opiskelusta tavoitteellisempaa ja suunnitelmallisempaa. Opintojakson aikana voisi palata
tavoiteisiin ja miettiä, mitä minun vielä pitäisi tehdä (tai jättää tekemättä)
päästäkseni niihin.
Tähän opintojaksoon asetin muutamia tavoitteita. Ropsauksen luettuani
mielessä pyörivät uudet käsitteet, joista jotkin kutkuttelevat muistin
hermoratoja, osaa en ole kuullut ikinä. Tavoitteenani on, että ne kirkastuisivat merkitykseltään. Oppisin siis opintojaksoon kuuluvat tärkeät käsitteet ja niihin liittyvät asiat siten, että pystyn myös pohdiskelemaan ja soveltamaan niitä.
Toinen tavoite on saada oppimispäiväkirja tehtyä kunnialla
loppuun. Tai ehkä enemmänkin saada se alkuun, sillä sen aloittaminen tuntuu
tällä hetkellä ylivoimaiselta haasteelta. Olin poissa ropsauksesta, joten minun
pitäisi aloittaa pelkän rops-dia-sarjan ja oppimistehtävien ohjeiden
perusteella. Ropsin luettuani minulle iski jonkinlainen tyhjän paperin kammo: pitäisikö minun oikeasti saada pohdiskeltua ja saada selkoa ja tekstiä aikaan asioista, joista en itse ole vielä yhtään perillä? Vaikka luentoja kului ja jotkin aiheet kävivät tutummiksi, en saanut mistään kiinni... Lykkäsin aloittamista pitkään tuon tunteen takia. Kunnes vihdoin avasin myös
kirjallisten oppimistehtävien ohjeet kohdasta ”oppimispäiväkirja” ja huokaisin
helpotuksesta. Siellä lymyillyt tieto ja apukysymykset helpottivat viikkoja
kantamaani taakkaa. Sain aloitettua ja ehkä näiden ensimmäisen postausten
kirjoittaminen lievittää luomisen tuskaa ja saisin jatkettua kivuttomasti "vakavampiinkin" aiheisiin.
PS. Unohdin sen kymmensormijärjestelmän heti alkuunsa... Vanhoja pinttyneitä tapoja on niin kovin vaikea korvata uusilla. Pitää parantaa tapani heti seuraavaa postausta kirjoittaessani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti