Oppimispäiväkirjaan
piti sisällyttää vähintään neljä pragmatiikkaan ja diskurssiin jollakin tavalla
liittyvää havainnoitavaa tilannetta tai esimerkkiä. Olen jo antanut pieniä
esimerkkejä pragmatiikan saralla (jotka lasken yhdeksi esimerkiksi), mutta
halusin vielä havainnoida yhtä kokonaista tilannetta. Koska olen tänä keväänä
sairastellut pitkään, olen joutunut käymään myös lääkärissä melko monta kertaa.
Niinpä päädyin havainnoimaan kaikille tuttua asiointitilannetta, lääkärin
vastaanottoa. Koska lääkärissä käynti on myös aika henkilökohtaista, pidän
kuvauksen yleisellä tasolla (:D).
Ennen
itse lääkärin vastaanottoa käydään ilmoittautumassa ja sitten istutaan
odotusaulaan odottamaan. Vuorovaikutustilanne alkaa, kun lääkäri avaa ovensa ja
kutsuu potilasta tämän sukunimellä. Normaalisti kohteliasta olisi kätellä
tervehdykseksi, mutta tartuntariskin takia yleensä tyydytään sanalliseen
tervehdykseen. Lääkäri ohjaa potilaan huoneeseen istumaan ja istuu itse
tietokoneen ääreen potilaan lähelle.
Tilanteessa
on yleensä läsnä kaksi ihmistä, lääkäri ja potilas. Roolejakin on kaksi:
lääkärin rooli lääkärinä, asiantuntijana ja tilanteen ohjaajana – hän ohjaa
potilaan istumaan, yleensä aloittaa keskustelun ja määrää kuinka tilanne
etenee. Sitten on vastaanotolle tulleen ihmisen rooli potilaana: jostakin
sairaudesta tai vaivasta kärsivänä ihmisenä, joka tarvitsee lääkärin hoitoa.
Joskus tilanteessa voi olla myös muita henkilöitä kuten hoitaja, jonka rooli on
olla lääkärin avustaja. Jos potilaana olisi lapsi, tilanteessa olisi myös
lapsen vanhempi. Silloin keskustelut ja vuorovaikutus olisivat tietenkin
erilaisia, kuin seuraavana kuvaamassani tilanteessa, jossa potilas menee
vastaanotolle itsekseen.
Istuutumisen
jälkeen lääkäri aloittaa osion, jossa kysyy ensin potilaalta tämän vaivoista.
Potilas kertoo sitten omin sanoin vaivastaan, ja riippuen tästä selityksestä lääkäri
saattaa tehdä joitakin tarkentavia kysymyksiä jo potilaan puheenvuoron aikana. Lääkärin
tavoitteena on selvittää potilaan käynnin syy ja saada yleiskäsitys potilaan
vaivasta: kestoa, luonnetta, sijaintia jne. Potilaan tavoitteena on taas
selvittä oma tilanteensa mahdollisimman hyvin ja tarkasti, jotta lääkäri saa
tietoonsa tarvittavat asiat. Tässä osiossa eniten puhuu potilas ja kieli on
usein arkista yleis- tai puhekieltä. Jos mietimme diskurssityylejä, niistä
edustettuna voisi olla kertova diskurssi: oma sairaskertomus, johon kuuluu ehkä
kronologinen esittämisjärjestys (kuinka vaiva on alkanut ja edennyt),
subjektiivinen kerronta ja asioiden konkreettisuus. Toisaalta diskurssityyli
voisi olla myös selittävä: tavoitteena olisi tiedon välittäminen, johon liittyy
yksityiskohtainen selostus ja kuvaileva kieli.
Seuraavaksi
on tutkimusosio, jossa lääkäri tutkii potilasta sekä sanallisesti kyselemällä
että fyysisin tutkimuksin. Kuultuaan potilaan tarinan lääkäri siis vielä jatkaa
kyselemistään sellaisilla kysymyksillä, jotka vievät eteenpäin diagnoosin
tekemisessä. Sitten hän tekee fyysisiä tutkimuksia, joiden aikana lääkäri myös
usein kertoo tutkimusten tuloksia, ”korvat siistit” jne. Lääkärin tavoitteena
on tutkia potilas ja saada fyysisistä asioista tietoa. Tavoitteena on myös
pitää potilas informoituna siitä, mitä ollaan tutkittu ja mitä tutkimuksista
paljastuu (kun lääkäri siis puhelee tutkimusten lomassa). Keskustelu etenee
lääkärin kysellessä ja potilaan vastatessa sekä lääkärin kertoessa
tutkimuksista. Nyt arkikielen lisäksi kieleen voi tulla lääketieteellisen
ammattislangin piirteitä, kun lääkäri pääsee enemmän ääneen.
Tutkimusten
jälkeen lääkäri pohtii tilannetta ja tekee usein diagnoosin. Tämä osio on
yleensä melkoista lääkärin yksinpuhelua ja sisältää paljon ammattislangia.
Lääkärin tulisi kuitenkin huomioida, että myös potilaan olisi hyvä ymmärtää
hänen sanansa ja siksi pysytellä itsekin vähän lähempänä arkikieltä.
Sen
jälkeen tulee hoidosta ja jatkosta keskusteleminen. Jos määrätään lääkkeitä,
lääkäri kertoo mitä ja kuinka niitä käytetään. Lääkäri saattaa ohjeistaa
potilasta jatkotoimenpiteisiin esimerkiksi varaamaan soittoajan tms. Tässä
osiossa diskurssityyli on selvästi ohjeistavaa. Lääkärin tavoitteena on, että
potilas osaa käyttää lääkkeitä tai suoriutuu ”tehtävistä” ohjeiden perusteella.
Tämän jälkeen sanotaan hyvästit ja kiitokset ja potilas
lähtee ulos ovesta jättäen lääkärin huoneeseensa.
Ja tämä havainnointi liittyy siis niihin lääkärikäynteihin, joilla itse olen lähiaikoina käynyt, joskus ne voivat edetä aivan muilla ja yllättävilläkin tavoilla. Kirjoittamani havainnointi on kuitenkin melko tavallinen diskurssi lääkärin ja potilaan välillä ja jos jompikumpi poikkeaa siitä paljon, voi se olla toisen osapuolen mielestä myös melko yllättävää.
Ja tämä havainnointi liittyy siis niihin lääkärikäynteihin, joilla itse olen lähiaikoina käynyt, joskus ne voivat edetä aivan muilla ja yllättävilläkin tavoilla. Kirjoittamani havainnointi on kuitenkin melko tavallinen diskurssi lääkärin ja potilaan välillä ja jos jompikumpi poikkeaa siitä paljon, voi se olla toisen osapuolen mielestä myös melko yllättävää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti