Seuraava tunti, jolla oli
tarkoitus vielä lehtorin johdolla palata edellisen tunnin aiheisiin, muuttui
itsenäisiksi tehtäviksi. Edellisen tunnin sekavuuksien jälkeen kaipasin
käsitteille selventäjää, ja tuntui vaativalle jatkaa opiskelua itsenäisesti.
Tehtävään piti kuitenkin tarttua ja onneksi tehtävän teksti- ja diskurssi -dia-sarjan
ja muutamien artikkeleiden avulla sain hävitettyä kysymysmerkkejä mielestäni.
Ensimmäinen hälventyminen
tapahtui, kun tajusin, minkä takia tekstilajista kertoneet artikkelit olivat
tuntuneet niin vaikeilta käsittää; ne eivät sopineet aikaisempaan tietooni
tekstilajeista. Aiemman tietoni olen saanut yläasteella ja lukiossa, joissa
tekstilajin määritelmä oli kyllä sama, mutta itse lajeja olivat sunnilleen
uutinen, artikkeli, kolumni, kainalojuttu, pakina, romaani, novelli ja runo.
Nyt lukemani artikkelit puhuivat aivan erilaisista tekstilajeista ja
määrittelivät ilmiötä paljon laajemmin ja sitä oli vaikea käsittää. Vaikeaa,
kunnes tajusin, että joku unohti aiemmin kertoa, että opiskelemissamme
tekstilajeissa oli kyse pelkästä pintaraapaisusta, yleisimmistä (mediassa)
näkyvistä tekstilajeista, jotka eivät riittäisi kovin pitkälle tässä tekstejä
pursuilevassa maailmassa. Tämän tajuttuani sain rakennettua uudenlaisen kuvan
päähäni (jossa aiemmin oppimani tekstilajit olivat vain pieni osa suurta
rakennelmaa) ja lukeminen helpottui, sillä pystyin taas rakentamaan uutta
tietoa vanhan päälle ilman, että ne sotivat keskenään. Ja näin pystyn nyt
kertomaan, mitä tekstilaji tarkoittaa.
Maailma on täynnä
tekstejä, eli ilmaisukokonaisuuksia, joilla tekijä pyrkii tietoisesti välittämään
omia, muiden tuottamia tai satunnaisesti syntyneitä ajatuksia muille (Nurmi
2004). Jokainen teksti on varmasti jollakin tavalla ainutlaatuinen, mutta ne
ovat myös yhteydessä toisiinsa ja niitä yhdistävät monet asiat, joiden
perusteella tekstejä voi jakaa kategorioihin, tekstilajeihin. Jokaisella
tekstilajilla on omat piirteensä. Tärkeitä määrittelyn kannalta ovat tavoite,
rakenne, ilmaisutapa ja sisältö. (Otava 2008) Esimerkiksi kaikenlaisten
mainosten tavoitteena on markkinoida kohdettaan, kuluttajalle luodaan tarve ja
annetaan informaatiota ja ilmaisussa käytetään monipuolisesti tekstiä, kuvaa ja
ääntä. Tekstilaji tarkoittaa normeja, joita tekstit noudattavat (Karjalainen,
2015), tiettyjen tekstilajien teksteihin kuuluvat tietyt piirteet.
Tekstilajista on ollut
kielentutkimuksen kentällä monia käsityksiä ja ajasta sekä suuntauksesta
riippuen tekstilajeja on määritelty erilaisten asioiden perusteella. Tekstilajeja on määritelty pelkän tekstin
sisäisen rakenteen perustella, jolloin ei yleensä kiinnitetä huomiota tekstin
ulkoisiin seikkoihin tai kontekstiin (Mäntynen 2003, 24). Tällaiseen
määrittelyyn tarvitaan siis vain yksi teksti ja sen rakenteen, ilmaisutavan ja
sisällön tarkkailua. Toinen tapa on ottaa tekstilajin tulkinnassa huomioon myös
tekstin ulkoiset tekijät ja intertekstuaalisuuden. Kaikkia tekstejä tulkitaan suhteessa aiempiin
saman lajin teksteihin ja ne asettuvat osaksi tekstien virtaa. Teksti on aina
osa historiaa, joka aktivoituu nykyisyyden lukuhetkessä, ne ovat osa verkkoa ja
historiallista ilmiötä. (Mäntynen 2003, 25). Näkemyksiä on muitakin, mutta
minulle nämä riittävät.
Meitä ympäröivässä
maailmassa tekstit siis ovat järjestäytyneet tekstilajien alle ja niitä
koskevat tietynlaiset normit, tekstit noudattavat tekstilajien kaavaa. En tiedä
miksi niin on alun perin käynyt vai onko niin ollut aina (olisi kyllä
mielenkiintoista ottaa selvää), mutta sen takia maailmaan syntyvä ja kieltä
oppiva ihminen vähitellen oppii myös tekstilajit. Jokaisella kulttuurin
jäsenellä on valtavasti tietoa eri tekstilajien normeista: tunnistamme
esimerkiksi sadun, kirjeen, horoskoopin, tuoteselosteen, käyttöohjeen,
haastattelun, runon, mainoksen ja monta muuta arjen tekstilajia päivittäin
automaattisesti, sen enempää asiaa pohtimatta (Karjalainen 2015). Sen lisäksi
että tunnistamme tekstilajeja pidämme niitä myös yllä kirjoittamalla (tai
puhumalla) omiin teksteihimme tekstilajiin kuuluvia piirteitä. Tekstilajeja
tunnistaessa ja tuottaessa mietimme aiempia kokemuksiamme tekstilajeista ja
samankaltaisuuden perusteella tunnistamme ne tiettyyn tekstilajiin kuuluvaksi. Osittain
tähän vaikuttaa tietysti se, että esimerkiksi koulutuksen kautta meille
opetetaan, kuinka kolumni täytyy kirjoittaa, mutta joitakin tekstilajeja
toistamme samanlaisina vaikkei kukaan niin ole opettanutkaan.
Vaikka tekstilajit
ovatkin hyvin vakiintuneita, eivät ne pysy aina samoina. Tekstilajit elävät ja
jalostuvat, ja yksittäisen tekstilajin määritteet muuntuvat (Otava 2008). Jos
vaikkapa katsomme mainoksia viidenkymmenen vuoden takaa, ne ovat hyvinkin
erilaisia verrattuna nykypäivän mainoksiin. Tavoitteet ovat samat, mutta keinot
niihin pääsemiseksi poikkeavat hieman toisistaan. Ja silti molemmat kuuluvat
omana aikanaan tekstilajiin mainos. Myös uusia tekstilajeja syntyy koko ajan.
Esimerkiksi Internetin ja sosiaalisen median suosion kasvaessa on syntynyt
uusia tekstilajeja.
Tekstilajien
tunnistaminen on tekstien analysoinnin, niiden keinojen ja tavoitteiden
selvittelemisen perusta (Karjalainen 2015). Tunnistamisen taito on tärkeä
jokaiselle meistä, mutta erityisesti tulkeille. Jotta he voivat tulkata oikein,
on heidän osattava analysoida tekstejä ja niiden keinoja ja tavoitteita. Tekstilajien
ja niiden erityispiirteiden tuntemus myös auttaa tulkkia ennakoimaan tekstejä
ja näin ollen voi helpottaa tulkkausta.
Tekstilajit opitaan osana
kulttuuria – ja ne voivat olla eri kulttuureissa erilaisia. Viittomakielen tulkille on tärkeää tietää,
millä tavalla eri tekstilajit eroavat suomalaisessa ja viittomakielisessä
kulttuurissa, jotta hän osaa kääntää ne oikeaan muotoon kohdekulttuuria ajatellen.
Lähteet:
Karjalainen, Anna-Mari
2015. Mikä on tekstilaji? Viitattu 17.4.1015. http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/ai/ai08/3_valokeilassa_tekstit/01_mika_on_tekstilaji?C:D=hNbG.g5zj&m:selres=hNbG.g5zj
Mäntynen, Anne 2003.
Miten kielestä kerrotaan. Kielijuttujen retoriikkaa. Helsinki: Suomalaisuuden
kirjallisuuden seura.
Nurmi, Kari E. 2004.
Systemaattinen tekstianalyysi. Viitattu 17.4.2015. http://www.metodix.com/fi/sisallys/01_menetelmat/02_metodiartikkelit/nurmi_systemaattinen_tekstianalyysi/kooste#3.1.
Kustannusosakeyhtiö Otava
2008. Verkko-Piste. Tekstilajeja. Viitattu 17.4.2015. http://www.otavanoppimateriaalit.net/verkkopiste/kirjoittaminen/tekstilajeja.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti