Tekstin, tekstilajin ja
diskurssin käsitteiden selventämisen lisäksi itsenäiseen tehtävään kuului
diasarjan jälkeen lukea (täältä löytyvä http://scripta.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk29/Genreanalyysi.pdf
) Kirsi Güntherin ja Suvi Raitakarin kirjoittama artikkeli ”Mielenterveyskuntoutusta
avoimen ja yksityiskohtaisen suunnitelmalomakkeen ohjaamana”. Siinä he
analysoivat kahta lomaketta tekstilajin, kontekstin ja kategorisoinnin keinoin. Julkaisun alkusanat vahvistivat käsitykseni tekstilajista, mutta itse artikkelin alku tuntui johdattavan vähän muille poluille. Mitä
hyötyä minulle on lukea tällaista tekstiä ja miten se johdattaa minut
analysoimaan tekstilajia? Lukiessani eteenpäin loppuun asti, luvut, joissa
lomakkeita alettiin oikeasti analysoida, muuttuivatkin hyvin mielenkiintoisiksi. Tajusin, miten
näennäisesti yksinkertaiselta näyttävän lomakkeen (ja entäs sitten jonkun laajemman tekstin) muutamiin tekstiriveihin mahtui "piilotettua" tietoa – sellaista, joka ei ilman analyysia hahmotu lomakkeen lukijalle. Tietoa organisaatiosta, asiakaskuvasta ja oletetuista lomakkeen täyttäjistä. Mahtoikohan
lomakkeen kirjoittaja tietoisesti kirjoittaa asiat, vai tulivatko ne hänen
alitajunnastaan, jota me nyt analyysin avulla tavallaan tutkimme?
Seuraavana oli sitten tehtävänä tehdä oma analyysi lomakkeesta. Analyysin lukeminen ja tekeminen välttämättä avannut minulle enää uusia ovia tekstilajin suhteen, muuten kuin että analysoimalla esiin tuli
ainakin osa asioista, jotka määrittelevät tekstien tekstilajeja. Opin kuitenkin tarkkaan lukemisen ja analysoinnin taitoja ja analyysin tekeminen oli jollakin tavalla valaisevaa.
Ja seuraavana on siis oma tekstianalyysini lomakkeesta. Valitsin omaksi harjoittelukohteekseni Humakin Opiskelijan harjoittelusopimus ja -suunnitelma -lomakkeen. Lomake löytyy Humakin sivuilta internetistä osoitteesta: http://www.humak.fi/kumppaneille/opiskelijaprojektit/harjoittelija/
(lomaketta voi katsella lataamalla sen sivun alaosassa kohdasta ”Harjoitteluun
liittyviä dokumentteja)
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
Lomake on kaksi sivuinen ja se alkaa Humakin logolla ja koko
nimellä Humanistinen ammattikorkeakoulu. Myös sivun alaosassa on maininta
Humanistisesta ammattikorkeakoulusta ja Humakin internet- osoite. Samat kaksi mainintaa
instituutiosta ovat molemmilla sivuilla, ikään kuin lomakkeen pohjana.
Ensinnäkin ne ankkuroivat lomakkeen heti Humakkiin ja kertovat, että lomaketta
käytetään (vain) kyseisessä ammattikorkeakoulussa. Samalla Humakin
olemassaolosta ja toiminnasta tietävä voi liittää sen korkea-asteen
koulutukseen ja erityisesti ammattikorkeakoulutukseen liittyväksi. Humakin
internet -sivujen näkyminen antavaa mahdollisuuden tutustua Humakin toimintaan
enemmän ja myöskin mahdollisuuden ottaa yhteyttä. Se antaa kuvan
vastuullisuudesta ja on myös samalla Humakkia markkinoivaa. Lomaketta voisi
kutsua siis institutionaaliseksi lomakkeeksi institutionaalisten mainintojen
takia. Myös siisti ulkonäkö ja asiallisen niukka sanasto viittaavat siihen.
Logon jälkeen tulee lomakkeen otsikko ”Opiskelijan
harjoittelusopimus ja -suunnitelma”, joka auttaa sijoittamaan lomakkeen kahteen
tekstilajiin. Alaotsikon ja sisällön perusteella ensimmäinen sivu on
tekstilajiltaan sopimus ja toinen sivu samoin perustein suunnitelma. Otsikko
myös rajaa lomakkeen opiskelijan
harjoittelun sopimiseen ja suunnitteluun.
Otsikon jälkeen lomakkeessa tulee siis alaotsikko
”Harjoittelusopimus” ja lopun sivusta täyttävät lausekkeet, joilla tietoa
kerätään. Koko lomakkeessa lausekkeet koostuvat yleensä muutamasta
substantiivista ja kaksoispisteestä. Lausekkeen jälkeen on joko tyhjä,
rajoitettu tila vastaamiselle tai muutamassa kohdassa rastitettavat ruudut
vaihtoehtoineen. Nämä vaihtoehdot auttavat vastaamaan, mutta muuten vastaamista
ei ole paljoa ohjeistettu. Vaikka lauseke ja vastauksen tila tulevat
vuorotellen, ei synny kuvaa vuoropuhelusta, sillä lausekkeet ovat hyvin
vähäsanaisia, eivät ole kysymysmuotoisia tai kovin tarkasti kenellekään
esitettyjä.
Molemmilla sivuilla lausekkeet
on sijoitettu yhteen isoon mustalla viivalla tehtyyn laatikkoon, joka on sitten
jaettu horisontaalisilla viivoilla pienemmiksi laatikoiksi, joissa on eri
määriä lausekkeita, aina vasemmassa sivussa. Laatikoilla lausekkeet on siis
jollakin tavalla lajiteltu ja jaettu omiksi ryhmikseen.
Ulkoasultaan toinen sivu on lähes samanlainen kuin
ensimmäinen, vain yläotsikko puuttuu, sillä se on edelleen sama kuin
ensimmäisellä sivulla.
Kuten tekstissäkin on tehty, yritin jaotella lomakkeen
sisällöllisesti jaksoihin. Osa jaksoista oli helppo muodostaa, koska ne olivat
samanlaisia kuin tekstissä analysoiduissa lomakkeista, mutta osa jaksoista
minun piti keksiä itse. Huomasin lausekkeita jaottelevat laatikot vasta
myöhemmin, kun olin jo aloittanut jaksojen miettimisen ja ne auttoivat minua
miettimään lajittelua, koska valmis jaottelu kertoi milloin lomakkeen
lausekkeissa siirrytään ainakin jollakin tavalla uuteen asiaan. Joissakin
tapauksissa valmiit jaottelut osuivat myös yksiin jo suunnittelemieni jaksojen
kanssa, ja se tuki uskoani omaan lajitteluuni.
Lomake koostu siis mielestäni ensinnäkin kahdesta osasta, sopimusosasta,
joka on ensimmäinen sivu ja suunnitelmaosasta, joka on toinen sivu. Osien
voidaan päätellä eroavan toisistaan, sillä niillä on erilaiset otsikot Harjoittelusopimus ja Harjoittelusuunnitelma. Myös sisältö
tukee jakoa.
Sopimusosassa on mielestäni 1) identifiointijakso ja 2)
harjoittelujakso. Identifiointijakso koostuu kahdesta osasta, alussa olevasta
nimeämisosasta ja lopussa olevasta sitoumusosasta. Nimeämisosan tehtävänä on
identifioida harjoittelussa mukana olevat ihmiset. Ensimmäisenä kysytään
opiskelijan nimeä, puhelinnumeroa ja sähköpostia. Koska kyseessä on opiskelijan
harjoittelusopimus, nyt se kohdentaa lomakkeen tämän tietyn opiskelijan
sopimukseksi. Seuraavana kysytään samat tiedot harjoittelun ohjaajalta ja
ohjaavalta opettajalta. Näistä lausekkeista selviää, ketkä ovat harjoittelussa
mukana. Samalla syntyy opiskelijan ja ohjaajien roolit ja opiskelija myös
kategorisoituu ohjattavaksi, sillä hän tarvitsee harjoittelunsa suorittamiseen ohjaajan ja ohjaavan opettajan.
Identifiointi jää hyvin löyhäksi, lähinnä esille tulevat
yhteystiedot. Jos lomake jää kaikille kolmelle nimeämisosassa mainituille
henkilöille, voi nimeämisosan yksi tehtävä olla myös yhteystietojen jakaminen,
jolloin myöhemmin osanottajat ovat helposti tavoitettavissa.
Sitoumusosassa on lauseke Päivämäärät ja allekirjoitukset ja sen jälkeen jokaiselle
nimeämisosassa mainitulle henkilölle oma kohta kirjoittaa päivämäärä ja
allekirjoitus. Sopimus sijoittuu tiettyyn ajankohtaan ja päivämäärä pitää
sisällään tiedon siitä, milloin suunnitelma on laadittu. Huomioitavaa on se,
että jokaisella henkilöllä on oma päivämäärä täytettävänä. Jos niitä olisi
yksi, täytyisi kaikkien allekirjoittaa lomake samana päivänä, mutta nyt
lomaketta voidaan täyttää monena päivänä, jolloin kaikki sopimuksen solmijat
eivät välttämättä tapaa kolmistaan missään vaiheessa. Allekirjoitukset taas sitouttavat
nimeämisosassa mainitut henkilöt olemaan mukana harjoittelussa sopimuksen
mukaisella tavalla. Opiskelija sitoutuu suorittamaan harjoittelun ja
sopimuksessa mainitut työtehtävät, harjoittelun ohjaaja taas tarjoamaan
opiskelijalle sovitut asiat, ja ohjaava opettaja ohjaamaan harjoittelua ja
lopussa antamaan sovitut suoritukset opiskelijalle harjoittelun
toteuttamisesta. Allekirjoituksillaan harjoittelun ohjaaja ja ohjaava opettaja
edustavat myös ”instituutioitaan”, opettaja Humakkia ja ohjaaja työpaikkaa,
jossa harjoittelu tehdään. Allekirjoitukset myös todistavat sopimuksen todenpitävyyttä
ja viittaavat lomakkeen päättymiseen.
Harjoittelujaksokin koostuu mielestäni kahdesta osasta,
joista toinen koskee harjoittelun sisältöä ja toinen harjoitteluun liittyviä
taloudellisia asioita. Sisältöosan aloittaa lauseke harjoittelupaikka, joka sitoo harjoittelun tapahtuvaksi jossakin
tietyssä paikassa, jonka edustaja harjoittelun ohjaaja on. Sen jälkeen harjoittelun ajankohta ja työtuntimäärä
(10op = 200-240 tuntia) – lauseke sitoo harjoittelun tapahtuvaksi tiettynä
ajankohtana. Suluissa olevat luvut ovat ohjeistuksia ja ne liittävät
harjoittelussa suoritetut, samassa lausekkeessa kysytyt työtunnit opiskelijan
tutkintoon, koska niissä viitataan suoritettaviin opintopisteisiin. Missään ei
lue, paljonko työtunteja tai sitä myöten opintopisteitä tulisi olla, joten
voidaan olettaa, että samaa lomaketta käytetään monen pituisissa
harjoitteluissa. Seuraavaksi tulee lauseke Harjoitteluun
kuuluvat työtehtävät, josta tulee ohjatumpi, sillä sen jälkeen on
järjestysnumerot 1.-3. jotka ohjaavat ajattelemaan, että työtehtäviä koko
harjoittelun aikana on kolme. Sisältöosaan kuuluu vielä viimeisenä lauseke Harjoittelun tavoitetaso, jossa myös
ohjataan täyttäjää antamalla kolme vaihtoehtoa, joista oikea rastitetaan.
Harjoittelujakson toisessa osassa lomakkeella läsnäoleviksi
tulevat taloudelliset asiat, sillä siinä kysytään saako opiskelija palkkaa vai
ei ja muita mahdollisia harjoittelupaikan
kustantamia kuluja. Osion lopussa on myös Humakin puheenvuoroksi tulkittava
teksti: Humanistisella ammattikorkeakoululla
on opiskelijoille lakisääteinen tapaturmavakuutus sekä vastuuvakuutus, joka
korvaa oppilaiden kolmannelle osapuolelle aiheuttaman esine- tai
henkilövahingon koulutustilanteissa ja palkattomassa harjoittelussa. Instituution
ääni kuulu siis myös tässä kohdassa lomaketta.
Lomaketta lukiessa ei heti selviä, kenen sitä oletetaan
täyttävän. Luultavasti lomaketta vuorollaan täyttävät kaikki kolme: opiskelija,
ohjaaja ja opettaja, mutta kuten äsken kirjoitin, eivät välttämättä yhtä aikaa.
Koska harjoittelusuunnitelma on opiskelijan ja amk-opiskelussa opiskelijat itse
täyttävät lomakkeensa, voidaan olettaa, että opiskelija on koko ajan läsnä lomaketta
täytettäessä. Harjoittelujakson täyttämiseen tarvitaan opiskelijan lisäksi
harjoittelun ohjaajaa, sillä hän tietää, mitä työpaikka voi opiskelijalle
tarjota ja on valtuutettu sopimaan asiasta.
Harjoittelujaksossa on myös Humakin kommentti tapaturma- ja
vastuuvakuutuksesta, joka on tärkeää tietoa lähinnä harjoittelun ohjaajalle.
Jos ohjaava opettaja olisi harjoittelujaksoa täytettäessä läsnä, voisi hän
kertoa saman asian, mutta ehkä koska näin ei aina ole, Humak on kokenut
tarpeelliseksi kirjata asian näkyviin lomakkeeseen.
Teen siis päätelmän siitä, että sopimusosan täyttävät
pääosin opiskelija ja harjoittelun ohjaaja, ohjaava opettaja tarkistaa
lomakkeen ja siihen kirjatut asiat myöhemmin ja allekirjoituksellaan näin myös
vahvistaa sopimuksessa mainitut asiat harjoitteluun sopiviksi. Koska sopimusosa
päättyy allekirjoituksiin, jotka yleensä päättävät lomakkeen, voisi siitä
päätellä, että ensinnäkin seuraava osa on alkamassa ja että siinä eivät
välttämättä ole kaikki samat henkilöt läsnä. Muuten allekirjoitukset voisivat
ehkä olla vasta seuraavan osan lopussa.
Suunnitelmaosa on siis lomakkeen toisella sivulla ja
jakaantuu mielestäni 1)paikannusjaksoon, 2)oppimisjaksoon ja 3)raporttijaksoon.
Paikannusjakson alussa Opiskelijan opiskelupaikka valitaan
valikosta, ja näin suunnitelma paikannetaan tiettyyn Humakin pisteeseen. Koska
vaihtoehtoja on monia, luo se myös mielikuvan isommasta, monella eri
paikkakunnalla toimivasta ammattikorkeakoulusta, joka Humak onkin. Samalla
lomake ”paikantaa” itsensä sähköisesti käytettäväksi (luultavasti internetissä)
sillä paikkakunta valitaan --- valitse
tästä --- valikosta, jota ei paperisena versiona pysty avaamaan. Paikannusjaksoon
kuuluu mielestäni myös seuraava lauseke Suoritettava
opintojakso ja sen laajuus (op). Siinä harjoittelu paikannetaan tiettyyn
opintojaksoon kuuluvaksi ja tulee ilmi, että harjoittelua tehtäessä suoritetaan
samalla opintojaksoa.
Seuraavaksi alkaa oppimisjakso,
jossa harjoittelu liitetään opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Tämä
jakso jakaantuu mielestäni tavoiteosaan ja tehtäväosaan. Tavoiteosaan kuuluvat
lausekkeet Opintojakson oppimistavoitteet
ja Opiskelijan oppimistavoitteet. Lomake
ohjaa opiskelijaa ottamaan selvää opintojakson oppimistavoitteista, jotka ovat
valmiiksi suunnitellut. Seuraavassa kohdassa opiskelijan täytyy itse miettiä
omat tavoitteensa ehkä peilaten niitä edellä kysyttyihin tavoitteisiin ja
kaikkien pitäisi toteutua harjoittelussa.
Tehtäväosassa määritellään Harjoittelun aikana tehtävät
oppimistehtävät. Huomio kannattaa kiinnittää siihen, että sopimusosassa
(harjoittelun ohjaajan kanssa) puhuttiin työtehtävistä. Oppimistehtävistä
puhuttaessa otetaan koulutuksen ja oppimisen näkökulma, nyt pitäisi miettiä
mitä voi oppia työtehtävien kautta. Lauseke Harjoitteluraportissa
käytettävä kirjallisuus kertoo, että harjoittelusta täytyy tehdä myös
raportti ja että sitä täytyy alkaa suunnitella jo ennen itse harjoittelua,
koska kirjallisuutta kysytään jo suunnitteluvaiheessa. Lomakkeen päättävät
päivämäärät harjoitteluraportin valmistumiselle ja harjoittelun esittämiselle.
Nämä päivämäärät ovat jatkoa edellisellä sivulla esitettyihin sopimuksen
tekemisen päivämäärään ja harjoittelun ajankohtaan ja ne päättävät harjoittelun
kaaren, sillä niihin mennessä harjoittelun ja siihen liittyvien töiden on
oltava tehtyinä.
Suunnitelma osa poikkeaa
edellisestä osasta kielellisesti, sillä nyt käytetään enemmän koulun omaa
jargonia (esim. käytetään sanoja opintojakso,
harjoitteluraportti). Se viittaa minusta siihen, että tätä lomaketta on
täyttämässä pelkästään sanaston tuntevia ihmisiä. Lisäksi osa liittyy puhtaasti
koulunkäyntiin ja opintojakson toteutumiseen harjoittelussa. Tämän osan
täyttäjäksi olettaisin opiskelijan ja ohjaavan opettajan.
Lomake on väline harjoittelun
yksityiskohdista sopimiseen kaikille kolmelle osapuolelle ja myös Humakille ja
työpaikalle, jonne opiskelija on menossa. Jos sopimuksesta tehdään kappaleet
kaikille, helpottaa se myös yhteydenpitoa. Opiskelijalle lomake on myös väline
harjoittelun suunnitteluun. Institutionaalisena lomakkeena Humakissa sen
tehtävänä on olla kaikille opiskelijoille samanlainen; kaikilta kerätään samat
tiedot ja vaaditaan suunnittelemaan samat asiat. Lomake jää luultavasti myös
Humakille talteen arkistoon, jolloin se on tosite opiskelijan tekemästä
harjoittelusta ja siihen voidaan epäselvissä tapauksissa palata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti